ONDERHOUD

APK

Een belangrijk onderdeel van het onderhoudsprogramma is het uitvoeren van de APK-keuring. De APK is een momentopname en geeft geen garantie dat uw voertuig de rest van het jaar veilig blijft om mee te rijden en dat u een jaar lang geen onderhoud hoeft te plegen. Regelmatige controle en onderhoud van uw voertuig blijft dus belangrijk.

Wat wordt er gekeurd bij de APK?
De keurmeester van het bedrijf dat de APK uitvoert, let op de verkeersveiligheid, het milieu en de juiste registratie. Bij de APK let de keurmeester onder andere op de volgende onderdelen:

Verkeersveiligheid:
Remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie;

Milieu:
Uitlaatgassen;

Algemeen:
Het Voertuigbewijs, voertuigidentificatienummer en de gebruikte brandstof.

Andere belangrijke punten:
Kentekenplaten
Op het voertuig moeten de juiste kentekenplaten zitten. Gebleken is dat kentekenplaten soms verdwijnen. Dit kan gebeuren door diefstal. Een andere mogelijkheid is verlies, aangezien veel kentekenplaten in houders geklemd zitten en niet op de auto zijn vastgeschroefd. De RDW adviseert iedere voertuigbezitter de kentekenplaten goed vast te schroeven of vast te plakken met dubbelzijdig tape. De duplicaatcode van het kentekenbewijs moet overeenkomen met de duplicaatcode op de kentekenplaat.

Roetmeting
Sinds 1 januari 1997 ondergaan auto’s met een dieselmotor en met een bouwjaar van 1980 of later bij de APK een roetmeting. De APK-keurmeester volgt hierbij een voor heel Europa vastgestelde meting. Bij deze meting is het van groot belang dat u uw voertuig in een goede staat van onderhoud voor de keuring aanbiedt om motorschade te voorkomen. De dieselmotoren van na 1972 zijn erop geconstrueerd om deze meting te kunnen ondergaan mits de onderhoudsbeurten overeenkomstig de fabrieksvoorschriften zijn uitgevoerd.

Viergasmeting
Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator en met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.

Sluit Menu